PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O aktivitách finských pohřebáků SKEPTICISM toho nebylo v posledních letech známo příliš mnoho a někteří již kapelu (zřejmě definitivně) pohřbívali. Skoro jako pověstný blesk z čistého nebe pak na posluchačskou obec zapůsobily informace o chystaném turné, které mělo zastávku i v našich zemích (viz report), a zejména pak zmínky o připravované desce. Nyní je již novinka venku, a to celých dlouhých pět let po spíše rozporuplněji přijatém „Farmakonu“.
Hned úvodem mohu prozradit, že se opět jedná o vysoce kvalitní produkt, představující SKEPTICISM ve standardní formě. Všechny typické atributy (tj. pomalé tempo, záhrobní vokál, depresivní melodie i časté užití varhan) zůstaly zachovány, přesto se kapela zase posunula o nějaký ten stupínek dále. Nejedná se sice o změny zásadní, ale je jich hned několik, pročež je nezbytně nutné je na těchto místech pojmenovat.
Pravděpodobně první skutečností, která posluchače udeří do uší, je značná melodičnost nahrávky. Setkáváme se s ní již v úvodní „The Arrival“, kdy je ústřední melodie – mimochodem definovaná mohutnými klávesovými linkami – skutečně hitová, a marně pátrám v paměti, zda kapela někdy s něčím podobným vyrukovala již dříve v minulosti. Obecně se dá říci, že na „Alloy“ SKEPTICISM rozvíjejí nejen svůj standardní funeraldoomový přednes, ale právě díky častějším užitím melodických stupnic (klávesových i kytarových) působí celek, jako by byl nasměrován někam do oblasti „normálního“ doomu (slyš např. „March October“, kde kapela v jistých pasážích působí tak trochu jako MY DYING BRIDE).
Nejedná se však jen o tyto proměny, celkově SKEPTICISM i mírně zrychlili (i když pochopitelně nejde o nic zásadního - kapela nadále nikam nespěchá, jen si protentokrát mezi jednotlivými údery paliček nestihnete skočit do lednice pro pivo) a ke slovu se více než kdy jindy dostávají typické varhany, jichž je užito opravdu do sytosti. Jsou jimi tvořeny jak masivní zvukové stěny, tak hluboké basové frekvence, stejně jako povedené melodie.
Nehodlám na tomto místě tvrdit, že jsem novinkou nějak bezprecedentně nadšen, ale album beze zbytku splňuje má (velká) očekávání. Vše, co jsem od SKEPTICISM požadoval, tady zkrátka je – smutek, melodično i povedené harmonie. Nahrávka sice tentokrát díky častějšímu užití několikrát zmíněných melodických linek nezní tolik depresivně a koneckonců ani příliš hypnoticky, ale je schopna vtáhnout posluchače do děje a působí nezvykle uklidňujícím dojmem. Tak nevím, dalo se vlastně čekat víc?
Arrived autumn
With a visit uninvited
And by chill slowly growing
With a lesson fully dreadful
And by message all displeasing
(„The Arrival“)
Nahrávka, jež beze zbytku splňuje očekávání, která posluchačská obec do návratu SKEPTICISM vkládala.
8,5 / 10
Matti
- vokály
Jani Kekarainen
- kytary
Eero Pöyry
- klávesy
Lasse Pelkonen
- bicí
1. The Arrival
2. March October
3. Antimony
4. The Curtain
5. Pendulum
6. Oars In The Dusk
Alloy (2008)
Farmakon (2003)
The Process Of Farmakon (EP) (2002)
Aes (EP) (1999)
Lead And Aether (1998)
Ethere (EP) (1997)
Stormcrowfleet (1995)
Aeothe Kaear (demo) (1994)
Towards My End (7") (1992)
Datum vydání: Pondělí, 20. října 2008
Vydavatel: Red Stream
Stopáž: 47:22
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.